4 Νοε 2013

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΥ: Ένα βιβλίο για τη γέννηση της Θήβας

Τα παιδιά του δράκου

Ένα βιβλίο για τη γέννηση της Θήβας
…Λίγο μετά τη σπορά των δοντιών αρχίζουν να ξεπετιούνται από τη γη τόσοι άντρες όσα ήταν και τα δόντια του δράκου. Δηλαδή εκατοντάδες. Είναι πανύψηλοι, φοβεροί στην όψη κι αρματωμένοι για πόλεμο …

«Τα παιδιά του δράκου» ξεκινούν με την αρπαγή της Ευρώπης από τον Δία ,την περιπετειώδη αναζήτησή της από τα αδέλφια της και τελειώνουν με την εγκατάσταση του γένους της στη Βοιωτία αφού διέσχισαν σχεδόν όλη την Ελλάδα.

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΥ

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΥτης Έφης Μαυροειδή
«Η τέχνη του διδάσκειν»× σε ελεύθερη μετάφραση, η μαστοριά των δασκάλων (παντός αντικειμένου) να παρουσιάσουν στο κοινό (στους εκάστοτε μαθητές) την αλήθεια ή τον τρόπο να φτάσει να την ανακαλύψει κανείς.
Όπως κάθε μάστορας, έτσι κι ο δάσκαλος έχει να διαλέξει μεταξύ πολλών εργαλείων για να στηρίξει τη δουλειά του. Η Μαρία Σκιαδαρέση, πραγματική μαστόρισσα του λόγου, διάλεξε μέσα από αυτό το βιβλίο της να αναδείξει το σπουδαίο, το δυνατό και κυρίως το εύχρηστο –ως προς τη διδακτική διαδικασία– ενός από πολύ παλιά γνωστικού-διδακτικού εργαλείου: του μύθου.
Αλήθεια, πώς λειτουργεί ο μύθος ως γνωστικό-διδακτικό εργαλείο;
Συχνά, η ωραιοποιημένη μορφή ενός μύθου μπορεί να θέσει αμφιβολίες για το αξιόπιστο της γνώσης που παρέχει και για την ποιότητα του διδακτικού αποτελέσματος. Μιλώντας εκ πείρας μπορώ να διαβεβαιώσω ότι, ακολουθώντας συγκεκριμένα βήματα ως προς τη χρήση του μύθου στη διδακτική πράξη, όχι μόνο πετυχαίνουμε τη μεταλαμπάδευση της πληροφορίας και τη θεμελίωση της γνώσης αλλά και, σε επίπεδο μεταγνώσης, αποφεύγουμε, συνήθως με επιτυχία, τον κίνδυνο δημιουργίας μαθητών με ουτοπιστικές αντιλήψεις για τη φύση της αλήθειας που διέπει όλους τους τομείς της ανθρώπινης εξέλιξης.
Με απλά λόγια, οι μαθητές γνωρίζοντας τη φύση του μύθου και των χαρακτηριστικών του και διαβάζοντας ή γράφοντας έναν απ’ αυτούς, μαθαίνουν πως στη ζωή τα πράγματα λειτουργούν και παρουσιάζονται με δύο αλήθειες: αυτήν του «είναι» και εκείνη του «φαίνεσθαι». Μαθαίνοντας λοιπόν τον τρόπο γένεσης της αλήθειας του «φαίνεσθαι» καθίστανται ικανοί, με το πέρασμα του χρόνου και τελικά σε μεταγνωσιακό επίπεδο, να αντιλαμβάνονται την αλήθεια του «είναι» και να τη θέτουν κάτω από τη σφαίρα της κριτικής και της σχέσης αιτίου-αιτιατού.
Πατώντας σε ποια βήματα, άραγε, μπορεί ο δάσκαλος να χρησιμοποιήσει το μύθο ή τη γραφή του μύθου στη διδακτική πράξη;
Φαίνεται πως μπορείς να διδάξεις σχεδόν τα πάντα μέσα από ένα μύθο× από τη γένεση του κόσμου ως τη φύση του σωματιδίου του Higgs.
Συγκεκριμένα, ο δάσκαλος:
  1. Ξεκινάει συστηματική συλλογή πληροφοριών απ’ όλες τις πιθανές πηγές για το αντικείμενο που θέλει να διδάξει.
  2. Εντοπίζει, απομονώνει και τελικά μετατρέπει τα σημεία πληροφοριών ώστε να ταιριάζουν με την ηλικία και τις εμπειρίες των μαθητών, αλλά και να εξυπηρετούν τον αρχικό στόχο, δηλαδή την απόκτηση γνώσης.
  3. Όλα αυτά τα «δένει» σε μια ιστορία.
  4. Η μετατροπή των σημείων που αναφέρθηκαν παραπάνω θα γίνει με την εισαγωγή των χαρακτηριστικών του μύθου και όχι ενός παραμυθιού που μιμείται το μύθο.
  5. Αν η ηλικία και η σύνθεση της τάξης το επιτρέπει, το κάθε βήμα που αναφέραμε δουλεύεται παράλληλα από το δάσκαλο και τους μαθητές του.
Από όλη αυτή τη διαδικασία, τι αποκομίζει ο δάσκαλος;
- Αποφεύγει τον κυκεώνα των συσσωρευμένων πληροφοριών και των βαρετών χρονογραμμών.
- Δίνει την ευκαιρία στην τέχνη, στη δημιουργικότητα, στο κάλλος να μπουν και να πάρουν τη θέση τους –τη φυσική τους θέση– στο χώρο της εκπαίδευσης.
Τι αποκομίζει ο μαθητής;
Αβίαστα, με βιωματικό, ίσως και με παιγνιώδη τρόπο, ανακαλύπτει, φωτίζεται, ασχολείται, ενεργοποιείται για να βρει τρόπους να φτάσει κοντά στην αλήθεια του «είναι». Δηλαδή μαθαίνει!
Με τούτο το βιβλίο, μέσα από την απλή, χαρακτηριστικά άμεση, σύγχρονη και ελκυστική γλώσσα της Μαρίας Σκιαδαρέση, μέσα από εικόνες που εναλλάσσονται με εκπληκτική ηρεμία ενώ παρουσιάζουν γεγονότα έντονα, γεγονότα βίαια και ενίοτε τρομαχτικά, το παιδί, ο μικρός μαθητής, θα μάθει!
Θα μάθει αρχικά για την αλήθεια της ιστορίας πολλών λαών και κατά βάση για την απαρχή των Βοιωτών. Κι αν ο δάσκαλος το θελήσει, θα ακολουθήσει και το άλλο μονοπάτι και θα μάθει την αλήθεια για τις πράξεις των ανθρώπων που έχουν σχέση με τις ανάγκες τους για επιβίωση και πνευματική δημιουργία.
Σε δεύτερο επίπεδο ο μαθητής θα δει και θα καταλάβει την αλήθεια γύρω από τις δυσκολίες της ζωής, για τους «δράκους» και τους «λευκούς ταύρους με τα χρυσά κέρατα», που παρουσιάζονται στον άνθρωπο για να του ανακόψουν την πορεία προς κάποιο στόχο.
Τέλος, θα γνωρίσει την αλήθεια για το απερίγραπτα εξαίσιο συναίσθημα πληρότητας που νιώθει κανείς τη στιγμή που αυτός ο στόχος φτάνει κάποτε να εκπληρωθεί.
Τι αποκομίζει ο αναγνώστης γενικά;
Ένα ευχάριστο ταξίδι γνώσης μέσα σε χιλιάδες χρόνια ανθρώπινης ιστορίας, δημιουργίας, αλήθειας.
Το βιβλίο αυτό της Μαρίας Σκιαδαρέση ενίσχυσε την πίστη μου στη σπουδαιότητα και αναγκαιότητα της χρήσης διαφορετικών διδακτικών μεθόδων μέσα στην τάξη, ενώ παράλληλα κινητοποίησε (αφού η περιέργειά τους είχε φτάσει στο κατακόρυφο) τόσο τα παιδιά μου όσο και τους μαθητές μου (5ο Δημοτικό Σχολείο Λιβαδειάς), να αναζητήσουν όσες πληροφορίες υπάρχουν για τους ήρωες που συνάντησαν μέσα στις σελίδες του.
Ηλικία: από 5 έως 11 ετών
Τα παιδιά του δράκου
Μαρία Σκιαδαρέση
εικονογράφηση: Θανάσης Γκιόκας
Σύγχρονη Έκφραση
59 σελ.
Τιμή € 13,85
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: